نماد اعتماد الکترونیکی

logo-samandehi
پمپ

درباره ی پمپ آب چه می دانید ؟

برای جا به جایی و انتقال اواع مایعات که با افزایش فشار، باعث جابه جایی مایعات به ارتفاعات بالاتر یا حتی پایین تر از دستگاهی به اسم پمپ یا تلمبه استاده می کنند. در صنایع مختلف پمپ ها کاربرد فراوانی دارد.  

به عبارتی دیگر، پمپ انرژی مکانیکی را از یک منبع خارجی مانند موتور گرفته و به سیال مایعی که در حال عبور از آن اس...

درباره ی پمپ آب چه می دانید ؟

برای جا به جایی و انتقال اواع مایعات که با افزایش فشار، باعث جابه جایی مایعات به ارتفاعات بالاتر یا حتی پایین تر از دستگاهی به اسم پمپ یا تلمبه استاده می کنند. در صنایع مختلف پمپ ها کاربرد فراوانی دارد.  

به عبارتی دیگر، پمپ انرژی مکانیکی را از یک منبع خارجی مانند موتور گرفته و به سیال مایعی که در حال عبور از آن است منتقل می کند. سرانجام انرژی سیال پس از خارج شدن از پمپ افزایش می یابد. از پمپ ها برای انتقال و یا جابجایی سیال از یک نقطه به نقطه دیگر در یک سیستم لوله کشی و یا هیدرولیک استفاده می شود پمپ ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام کاربرد خاصی دارند.

واحد اندازه گیری در پمپ :

در ادامه، یک سری از واژه های فنی و کلیدی را که در صنعت تولید پمپ کاربرد اساسی دارند، به همراه معانی آنها مورد بررسی قرار خواهیم داد. تمامی اندازه ها و واحدهای اندازه گیری به شکل فنی بیان شده اند.

دبی(آبدهی) :

میزان عبور سیال از یک مقطع در واحد زمان تعریفی از دبی می باشد و معمولا آن را با Q نمایش می دهند. اندازه گیری دبی به صورت عمده و بر اساس دو دسته واحد اندازه گیری صورت می پذیرد:

  •          واحدهای جرمی: حد عبور توده جرمی سیال در کسر مشخصی از زمان محاسبه می گردد، مانند Kg/h
  •          واحدهای حجمی:حد عبور توده حجمی از سیال در واحد زمان محاسبه می شود، مانند lit/min (لیتر در دقیقه) و( m3/s (متر مکعب در ثانیه)

به عبارت دیگر به مقدار سیال یا مایعی که در واحد مشخصی از زمان از نقطه ای ویژه مانند خروجی پمپ و یا سطح مقطع لوله عبور کرده و خارج می شود، دبی گفته می شود که می تواند بر حسب لیتر بر دقیقه، لیتر بر ثانیه و یا متر مکعب در هر ساعت محاسبه شود. قابل ذکر است که بین مقدار سیال عبوری از لوله و مقدار الکتریسیته عبوری از یک سیم تناسب مشابهی وجود دارد بدین ترتیب که مقدار هد هیدرولیکی برابر با مقدار ولتاژ و انرژی پتانسیل الکتریکی بوده و مقدار جریان هیدرولیکی نیز برابر با مقدار آمپر و جریان الکتریکی می باشد. همانطور که هر چه سیم انتقال جریان الکتریسیته نازک تر باشد، مقدار جریان عبوری از سیم کاهش می یابد با کاهش قطر و سطح مقطع لوله انتقال آب، مقدار دبی نیز کاهش می یابد. همانطور که جهت انتقال جریان الکتریسیته به کابل برق از طریق سیم نیاز به اختلاف ولتاژ داریم، برای انتقال سیال در لوله نیز باید هد مخصوصی را تعریف کرد. تعیین اندازه هد یکسان در دو سمت یک لوله افقی سبب می شود سیال داخل لوله هیچ گونه جریانی نداشته باشد به این خاطرکه همانطور که کابل برق در برابر عبور جریان الکتریسیته از خود مقاومت نشان می دهد.

فشار (Pressure):

مقدار فشار یعنی مقدار فشار وارد شده بر روی هر واحد از سطح زمین (برای مثال Kg/cm2) و باید دقت داشت که با مقدار ارتفاع اشتباه نشود. در صورت پمپاژ مایعات، مقدار فشاری که مایع بر روی سطح زمین وارد می کند برابر است با حاصلضرب مقدار ارتفاع پمپاژ در وزن خاص مایع پمپاژ شونده. به همین خاطر حجم چندین کیلومتر هوا بر روی سطح زمین، بر روی سطح دریا تنها فشاری برابر با یک Kg/cm2 تولید می کند یعنی فشاری نزدیک به تقریباً یک اتمسفر. ولی همین مقدار حجم از مایع فشاری برابر با 700 الی 800 برابر فشار هوا تولید می کند. زیرا وزن خاص مایع 700 الی 800 برابر از وزن هوا بیشتر است. به خاطر داشته باشید که مقدار فشار آب با ارتفاع 10 متر، چیزی نزدیک به یک Kg/cm2 می باشد.

انواع پمپ دورانی :

  •          پمپ پیش رس
  •          پمپ پیش رونده خلاء
  •          پمپ اسکرو
  •          پمپ پره ای
  •          پمپ لوب
  •          پمپ دنده ای
  •          پمپ دیافراگمی
  •          پمپ پیستونی شناور

انواع رفت و برگشتی :

انواع پمپ دیافراگمی :

پمپ دیافراگمی دستی

پمپ دیافراگمی الکتریکی

پمپ دیافراگمی پنوماتیکی یا بادی

توانایی پمپ دیافراگمی :

  •          ایجاد فشار مناسب خروجی تا 1200bar
  •          توانایی کار با سیالات ویسکوز
  •          راندمان بالای 97 %
  •          توانایی کار با حداقل روغن کاری
  •          قابلیت غوطه وری در سیال
  •          قابلیت کارکرد خشک
  •          نداشتن سیل مکانیکی
  •          قابلیت استفاده در محیط های قابل اشتعال و یا انفجار
  •          قابلیت مکش از بشکه ها و مخازن با ابعاد گوناگون

پمپ دیافراگمی پنوماتیک بشکه کش با هوای فشرده عمل می کند و دارای قابلیت مکش بالا می باشد و سرانجام جهت پمپاژ انواع سیال مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

بیشتر

پمپ 

  • پمپ سانتریفیوژ تک...

    پمپ سانتریفیوژ تک مرحله ای چیست ؟

    پمپ های سانتریفیوژ متداول ترین نوع پمپ موجود هستند و تقریباً 70٪ انواع پمپ مورد استفاده را تشکیل می دهند و به یکی از سه خانواده اصلی پمپ ها اشاره دارد.

    پمپ سانتریفیوژ تک مرحله ای شامل یک پروانه است که در داخل محفظه پمپ روی شافت می چرخد و برای تولید جریان سیال هنگام رانندگی توسط موتور طراحی شده است. این یکی از ساده ترین طراحی های پمپ های موجود است و تغییرات متنوعی در طراحی وجود دارد تا نیازهای کاربردی را برآورده کند. طراحی پروانه برای جای دادن مایعات باران تمیز ، کثیف و جامد تغییر یافته است ، با چندین نوع مهر و موم مکانیکی برای ایجاد تنوع در کاربردها.

    انواع مختلف پمپ گریز از مرکز یا تک مرحله ای عبارتند از:

    اتصال نزدیک :

     در جایی که سر پمپ و موتور مستقیماً بدون اتصال به هم متصل شده اند.

    اتصال طولانی :

     جایی که پمپ و موتور بر روی صفحه پایه سوار شده و از طریق کوپل به یکدیگر متصل می شوند.

    Vertical nline:

    پمپ به صورت عمودی برای صرفه جویی در فضا نصب می شود. پمپ های عمودی خطی می توانند از نظر اتصال کوپل طولانی ،هنگامی که با یک براکت فاصله قرار می گیرند، بسته شوند.

    استانداردهای مختلفی در طراحی پمپ گریز از مرکز برای تعریف شرایطی که پمپ ها در آن کار می کنند و همچنین طراحی مورد انتظار برای اجزای منفرد وجود دارد:

    DIN24255 / EN733 :

    یک استاندارد طراحی شامل ابعاد تنظیم شده بین خط مرکزی فلنج ورودی و خروجی.

    استاندارد شیمیایی ISO2858 / ISO5199 / ASME B73.1 :

    این استاندارد ابعاد بین خط مرکزی تخلیه و فلنج ورودی و خروجی ، سطح ارتعاشات ، انحراف شافت و نیروهای مجاز را در پمپ شرح می دهد.

    API610 :

    یک طرح پمپ که معمولاً در صنعت نفت (صنعت نفت آمریكا) استفاده می شود و حاوی دقیق ترین استانداردهای طراحی موجود است تا اطمینان حاصل شود كه پمپ دارای طراحی بلبرینگ بیش از حد ، حداكثر نیروهای مجاز ، فواصل سرویس ، ضخامت پوشش و طول عمر 26 سال است.

     

     

     

     

  • پمپ سانتریفیوژ چند...

    آشنایی با پمپ چند مرحله ای :

    پمپ های چند مرحله ای از متداول ترین نوع پمپ ها می باشند.این پمپ ها فشار قابل توجهی را ایجاد می کنند و قابلیت  این را دارند که آب و سیال را تا ارتفاع زیادی پمپاژ می کنند. پمپ های چند مرحله ای را ب توجه به شرایط و ارتفاع به صورت دو یا چند مرحله ای طراحی می کنند. به طوری که هر مرحله را می‌توان یک پمپ تک مرحله‌ای فرض کرد. البته در این حالت، همه پروانه‌ها به یک محور واحد متصل بوده و داخل یک بدنه قرار می‌گیرند.

    در پمپ‌های چندمرحله‌ای، یک بالانس پیستون وجود دارد. این بالانس برای جبران نیروهای تراستی یا محوری شفت، یا محور پمپ، کاربرد دارد.

    ساختار پمپ چند مرحله‌ای :

    در پمپ چند مرحله‌ای که دارای بالانس بیستون است، فشار در طرفبیرون بالانس پیستون به اندازه‌ی فشار ورودی است. این فشاره از طریق اجازه نشتی در امتداد بالانس پیستون از طرف لوله تعادل به طرف ورودی پمپ حفظ می‌شد. این نوع پمپ‌ها در انتهای محور خود دارای نشت‌بند می‌باشند.

    در این گونه پمپ‌ها، لوله تعادل وجود دارد که وظیفه‌ی آن نگهداری فشار دو طرف نشت‌بندها برابر با فشار ورودی پمپ می‌باشد. بنابراین، تا وقتی که فشار روغن نشت‌بند از فشار ورودی پمپ بیشتر باشد نشتی نشت‌بند سبب نشت روغن به داخل پمپ می‌شود. ولی نشت مایع پمپ به سیستم روغن نشت‌بند اتفاق نمی‌افتد. به دلیل اینکه روغن نشت‌بند جزء مایعات زود تبخیر نیست، اگر درون پمپ نشت کند مایع پمپ را آلوده نمی‌کند. در بعضی مواقع از روغن روان‌کاری به جای روغن نشت‌بند در پمپ‌هایی که وظیفه آن‌ها حمل هیدروکربن است استفاده می‌شود.

    طرز کار پمپ های چند مرحله ای :

    ارسال سیال در پمپ‌های چندمرحله‌ای به‌صورت فزاینده می‌باشد. طرز کار سیستم پمپ چندمرحله‌ای بدین گونه است ابتدا در مرحله اول، سیال ورودی به دو بخش تقسیم شده و فشار آن افزایش می‌یابد. سپس سیال وارد مرحله بعدی شده و در آنجا هم تقسیم شده و فشار آن افزایش می‌یابد. این روند تا انتها و با توجه به مراحل پمپ ادامه می‌یابد تا اینکه در نهایت فشار سیال به فشار دلخواه برسد.

    انواع پمپ هاسی چند مرحله ای :

    پمپ‌های چندمرحله‌ای درانواع مختلفی ساخته می‌شوند. این پمپ‌ها هم بصورت ثابت و هم بصورت قابل حمل‌ونقل (پرتابل) وجود دارند. این پمپ‌ها در پروژه‌های ساختمانی و صنعتی کاربرد زیادی دارند و توسط شرکت‌ها و پیمانکاران به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    کاربرد پمپ های چند مرحله‌ای :

    متداول‌ترین کاربرد پمپ چندمرحله‌ای ثابت، استفاده در چاه‌های آب به‌منظور استخراج و تامین آب است. از این پمپ‌ها در تامین ماده مبرد برای خنک کردن ابزار و تجهیزات گوناگون نیز استفاده می‌شود. همچنین، چنانچه در مصارف صنعتی و خانگی به آب پرحجم و پرفشار نیاز باشد می‌توان از پمپ‌های چند مرحله‌ای استفاده نمود.

                                                                                                        

     

     

     

     

  • پمپ کف کش

    آشنایی با پمپ کف کش :

    پمپ کف کش  جزء گروه پمپ های سانتریفیوژ قرار دارد و جهت پمپاژ کردن آب تمیز از مخزن ها یا آ های ززیر زمینی استفاده می شود و قابلیت پمپاژ ذرات سایشی را ندارد. این پمپ آب دارای درجه حفاظت IP68 می باشد و می تواند در سیال به صورت کامل غوطه ور گردد. اگر شما مجبور به استخراج آب آشامیدنی خود از چاه هستید، باید وظیفه نظارت، پاکسازی و تحویل آن را بر عهده بگیرید. تفاوت پمپ آب کف کش با پمپ های شناور در محل قرار گیری آنهاست. یک پمپ آب کف کش خوب باید توانایی مکش آب و تحویل آن به شما را داشته باشد.

    این پمپ امل یک واحد پمپاژ مستغرق است که آب های زیرزمینی را به سمت بالا پمپاژ کرده و آن را در داخل یک مخزن ذخیره می کند تا در زمانی که به آن نیاز است، از آن استفاده شود.

    پمپ آب کف کش دارای دو نوع، کف کش شناور و کف کش معمولی است. پمپ آب کف کش شناور دارای قطر کمتری نسبت به کف کش های معمولی است و در چاه هایی با قطر کمتر استفاده می شود.

    پمپ های کف کش، معمولا از جنس استیل، چدن، آلومینیوم و پلاستیک ساخته می شوند که بر اساس موارد کاربرد، مورد استفاده قرار می گیرند به عنوان مثال در مناطقی که آب شور باشد و یا PH آب زیاد باشد از کف کش استیل (معروف به کف کش استیل آب شور) و یا کف کش با بدنه پلاستیک استفاده می شود، و همین طور در مناطقی که نه شوری آب و نه  PH  وجود داشته باشد از پمپ کف کش بدنه چدن یا آلومینیوم استفاده می گردد.

    فواید پمپ آب کفش :

    پمپ های آب کف کش بسیار کار آمد بوده و دارای ظرفیت بالایی می باشند و همچنین نیاز به هزینه تعمیر و نگهداری کمتری دارند.

    معایب پمپ آب کف کش :

     با توجه به اینکه تولرانس پروانه ها پایین است، از این پمپ ها فقط می توان در آب های تمیز و بدون آلودگی یا لجن استفاده کرد. از طرفی اینگونه پمپ ها به واسطه آب، خنک می گردند پس بنابراین باید در چاه هایی نصب شوند که در آن غرق شوند. خشک کار کردن پمپ آب کف کش موجب سوختن موتور آن می شود.

    نکات مهم جهت انتخاب و نصب پمپ آب کف کش :

    پمپ های کف کش جهت خنک کردن موتور خود از آب موجود استفاده می کنند. پس بنابراین قبل از نصب پمپ آب کف کش محل مورد نظر باید پر از آب باشد. کاهش جریان آب و بیرون ماندن کف کش، سبب از کار افتادن موتور آن می گردد. به همین جهت برای کنترل سطح سیال و جلوگیری از کارکرد بیش از حد موتور پمپ آب کف کش، باید از یک فلوتر یا کنترل سطح استفاده نمود.

    جنس پمپ آب کف کش باید با توجه به موارد کاربرد انتخاب گردد.به عنوان مثال در مواردی که از الکل و اسید و … استفاده می شود نباید از پمپ آب کف کش با جنس چدن استفاده گردد.

    برای انتخاب یک پمپ مناسب، به کاربرد پمپ آب کف کش و نوع چاه خود توجه داشته باشید، معیار های انتخاب یک پمپ آب کف کش باید براساس، ظرفیت پمپ و ظرفیت پمپاژ آن از چاه باشد.

    نکات مهم به هنگام استفاده از پمپ کف کش :

    • اگر شما تصمیم به خرید یک پمپ آب کارکرده را دارید، لطفا زمان بیشتری صرف کنید تا از سلامت پمپ آب و کابل کشی آن مطلع شوید.
    •  قبل از خرید و نصب پمپ آب، به نوع استفاده خود نیز توجه داشته باشید (جهت پمپاژ آب تمیز از پمپ آب کف کش و جهت پمپاژ آب های آلوده از پمپ آب لجن کش استفاده شود)
    • در پمپ آب کف کش باید حداکثر عمق غوطه وری در نظر گرفته شود (اگر پمپی زیر حداقل ارتفاع کار کند برق زیادی مصرف کرده و در نهایت از کار می افتد)
    • از پمپ آب کف کش در آب هایی که اسیدی هستند و یا اصطلاحا قابلیت خورندگی دارند استفاده نکنید.
    •  اجازه ندهید پمپ آب در فضای خشک و بدون آب کار کند.

     

  • پمپ لجن کش

    پمپ آب لجن کش چیست و چه کاربردی دارد ؟

    در سال 1960 پمپ آبی جهت مکش آب از ایستگاه های زیر زمینی اختراع شد و بدین خاطر به کار خطرناک کارگران در زیر زمین ها جهت بالا کشیدن آب های آلوده، پایان داد. پس از آن، تولید پمپ آب لجن کش همواره رو به توسعه بوده و رشد چشمگیری داشته است. پمپ های لجن کش جزو دسته بندی پمپ آب مستغرق می باشند که جهت بالا کشیدن آب های آلوده، فاضلاب ها و آبهایی با ذرات معلق کاتربرد  دارند. بیشتراین نوع پمپ ها، قابلیت به مکش آب با ذرات معلق بوده و می تواند در دومورد دستی و اتوماتیک فعالیت کند.

    از آنجایی که این پمپ ها جزء پمپ های سانتریفیوژ نیز می باشند دارای پروانه ای هستند که با چرخش آن، سیال را با فشار به بالا انتقال می دهد. محفظه پمپ آب، دارای یک موتور و پروانه می باشد که بستگی به نوع آن از چدن یا استنلس استیل ساخته شده است و ساختار آن به گونه ای است که مقاوم در برابر استفاده طولانی در زیر آب است. نصب پمپ آب لجن کش بسیار آسان بوده و نیازی به نگهداری خاصی ندارد.

    این نوع پمپ ها به دلیل ولتاژ به دو گروه پمپ لجن کش سه فاز و تک فاز تقسیم می شوند. و در گروه الکتروپمپ‌های مستغرق سانتریفیوژ قرار دارند و بستگی به نوع الکترو موتور در دو نوع سه فاز و تک فاز ارائه می شوند. بسته به مصرف کننده با تنوع جنس بدنه و پروانه به بازار عرضه می شوند، استیل، چدنی و برنزی از آن جمله هستند. عمده ترین کاربری آن ها, چاه آب و تخلیه استخر ها و برداشت آب از حوضچه ها ،نهرها و رودخانه ها باشد. این پمپ ها می توانند به سنسورهای حرارتی، روغن، بیرینگ، آب و رطوبت مجهز شوند که این موضوع بستگی به توان نامی و شرایط استفاده و کار پمپ دارد.

    خصوصیات پمپ لجن کش :

    • مشخصات اختصاصی : خرد کن دار ، فلوتر دار (قطع کن شناور)
    • سایز لوله خروجی : این سایز بر حسب اینچ و ممکن است به شکل فلنج یا اتصالات رزوه ای باشد.
    •  مشخصات عملکردی: آبدهی(دبی)،ارتفاع (هد)
    • نوع تغذیه الکترو موتور: تکفاز یا سه فاز
    • جنس پروانه : استیل، چدن و برنج
    • جنس بنده : استنلس استیل، چدن و برنز

     

    کاربرد پمپ لجن کش :

    •  انتقال و جابه جایی آب گل آلود
    • انتقال و جابه جایی سیالات حاوی آب و گاز
    • انتقال و جابه جایی لجن پساب صنعتی مخلوط با آب
    •  انتقال و پمپاژ در خمیر کاغذ و صنعت فولاد سازی
    •  انتقال و جابه جایی سیالات دارای ذرات سایشی
    •  انتقال و جابه جایی فاضلاب صنعتی حاوی مواد شیمیای خورنده و اسید یا قلیایی
    • انتقال و جابه جایی آب آلوده
    • پمپاژ سیالات خورنده
    • انتقال و جابه جایی مایعات دارای ذرات جامد مانند الیاف بلند

    انواع پمپ لجن کش :

    لجن کش شناور:

    این نوع لجن‌کش ها شامل درجه حفاظت IP68 می باشند. به طوری که می توانند در سیال به گونه ای کامل غوطه ور شوند. عبور سیال از اطراف الکتروموتور که کاملا آب بندی شده است، باعث خنک شدن موتور و سرانجام باعث افزایش طول عمر آن و همچنین در اثر کاهش جریان موتور، بازده آن نیز افزایش می یابد. باید توجه داشت که این الکتروپمپ ها حتما کل بدنه و الکترو موتور در آب غوطه ور باشد چرا که در صورتی که آب اطراف بدنه موتور را در بر نگرفته باشد خنک سازی موتور به خوبی انجام نمی گیرد. و در نتیجه موجب آسیب به عایق موتور و سوختن موتور می شود.

    لجن کش عمودی:

    در این نوع لجن‌کش ها، الکتروموتور در ارتفاع مورد نظر و در خارج سیال قرار دارد و پمپ در داخل سیال غوطه ور می باشد. این دو از طریق کوپلینگ به هم وصل می باشند. در نتیجه به راحتی می توان الکتروموتور را در صورت نیاز از آن جدا کرد. این نوع پمپ را اصطلاحا پمپ خشک نیز می نامند .

     

  • پمپ شناور

    درباره ی پمپ آب شناور چه می دانید ؟

    پمپ آب شناور در گروه پمپ های غرق آبی قرار دارد و جهت افزایش فشار آب به کار می رود. این گونه پمپ ها به دلیل صرفه جویی در انرژی، پایین بودن هزینه های راه اندازی و نگهداری و عدم نیاز به فونداسیون گزینه ی مناسبی جهت استفاده می باشند. این پمپ آب از نظر نوع کارکرد معمولا به صورت 2900 دور می باشد.

    کاربرد پمپ آب شناور :

    این پمپ ها قابلیت تامین آب در سطح خانگی و صنعتی را دارند و در مواردی مانند سیستم های تحت فشار، پمپاژ آب در حال اجرا و زمین های زراعی و کشاورزی قابل استفاده هستند.

    مزایای پمپ آب شناور :

    پمپ های آب شناور کاملا ضد آب هستند بنابراین خطر نشت و تماس الکتریکی را از بین می برند.

    برخلاف سایر پمپ ها، در پمپ آب شناور، قبل از عملیات پمپاژ، نیازی به پرکردن منبع آب نمی باشد که این مورد نه تنها باعث صرفه جویی می گردد بلکه خطرات را حد زیادی کاهش می دهد.

    این پمپ ها به دلیل قرار گرفتن در داخل آب، نیازی به تلاش اضافی برای پمپاژ ندارند بنابراین انرژی زیادی مصرف نمی کنند که در نتیجه در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد.

    پمپ های آب شناور، سبک، راحت و قابل حمل هستند، بنابراین جهت نصب آنها نیاز به هیچ گونه نگرانی نخواهد بود.

    این پمپ ها قادر به انتقال آب از داخل چاه، با ارتفاع های بالاتر از 140 متر نیز می باشند.

    عیب های پمپ آب شناور :

    • این پمپ ها به خاطر بسته بودن پروانه ها، قابلیت انتقال ذرات معلق کمتری را نسبت به پمپ های کف کش دارند.
    • دومین ایراد پمپ آب شناور، هزینه ی این پمپ هاست که نسبت به پمپ های دیگر از هزینه ی بالاتری برخوردار است.
    •  یکی از بزرگترین معایب پمپ آب شناور سخت بودن عیب یابی در این پمپ هاست. در واقع اگر پمپ  آب شروع به نشت کند، اجزای داخلی بدون هیچ گونه نشانه ای شروع به صدمه دیدن می کنند، با اینکه این موارد نادر هستند ولی در صورت وقوع، خسارات دیر شناخته می شوند.

     

    نکات مهم هنگام نصب و نگهداری  دپمپ آب شناور :

    • مقدار دمای مایع اطراف شناور، حداکثر تا 40 درجه سانتی گراد می باشد، لذا در صورتی که از شناور در انتقال مایعات اشتعال زا مانند نفت و سایر مشتقات استفاده می گردد، باید الکتروموتور آن حتما ضد جرقه باشد.
    • این پمپ ها به دلیل خنک شدن با آب اطراف پوسته و نداشتن پروانه خنک کننده، به هیچ عنوان نباید بدون آب فعالیت کنند.
    • سطح موتور در معرض رسوبات آهکی و قلیایی نباید قرار گیرد زیرا رسوبات تشکیل شده روی بدنه موتور مانع از خنک شدن آن توسط آب می شود و موجبات خرابی موتور را فراهم می آورد.
    • پمپ های با پروانه شعاعی (طبقه تخت) برای استخراج آب از چاه های ماسه دار مناسب نیستند، جهت استخراج آب از این نوع چاه ها باید از پمپ آب شناور کوزه ای استفاده گردد (نوع پروانه هر پمپ آب توسط کارخانه سازنده مشخص می شود)
    • در خروجی پمپ شناور آب، برای جلوگیری از برگشت آب به داخل پمپ باید یک شیر یکطرفه نصب گردد.
    • هنگام نصب پمپ های الکتریکی به صورت عمودی، لازم است اطمینان حاصل کنید که موتور در پایین چاه یا مخزن قرار نداشته باشد و هنگام نصب پمپ آب به صورت افقی، به این نکته توجه داشته باشید که موتور در انتهای مخزن باقی نماند.
    •  سعی کنید در فواصل زمانی منظم پروانه ها و اطراف شفت را تمیز کنید..
    • اگر پمپ آب به اندازه کافی آبرسانی نمی کند، به دلیل رسوب مواد نامناسب می باشد که باید اقدام به تمیز کردن آن کنید.
    • در یک بازه زمانی منظم (هریک سال یا دو سال)، از پمپ، لوله ها، اتصالات و مخزن بازدید کنید تا درصورت وجود مشکل آن را رفع نمایید.

     

     

     

     

  • پمپ سیرکولاتور

    آشنایی با پمپ سیرکولاتور :

    اگر می خواهید از پمپ سیرکولاتورجهت جریان دادن آب سرد یا گرم سیستم های تهویه مطبوع یا حرارت مرکزی ساختمان از محل تولید تا محل های تبادل حرارت در دستگاه های سرمایش و گرمایش استفاده نمائید و دقیقا نمی دانید بهتر است از چه نوع پمپ سیرکولاتور، با چه ظرفیت، برند، قیمت و مشخصاتی استفاده نمائید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به همه سوالات شما در مورد قیمت خرید، مشخصات فنی، بهترین انواع پمپ سیرکولاتور مورد نیاز شما پاسخ دهیم.

    به طور کلی کلمه سیرکوله به معنی گردانیدن است و منظور از پمپ سیرکولاتور پمپ هایی است که وظیفه حرکت دادن یا گردانیدن آب سرد یا گرم سیستم های تهویه مطبوع یا حرارت مرکزی ساختمان از محل تولید تا محل های تبادل حرارت در دستگاه های سرمایش و گرمایش را بر عهده دارند. پمپ های سیرکولاتور معمولا در ساختمان های کوچک و متوسط با دور کمتر (و تا حدود 145 دور در دقیقه)مورد استفاده قرار می گیرند.

    به عبارت دیگر پس از تامین آب گرم در دیگ حرارت مرکزی ساختمان و همچنین تامین آب سرد در سیکل تبرید چیلر و سیستم سرمایش ساختمان، جریان دادن این آب گرم یا آب سرد در لوله ها (از محل موتورخانه تا محل های تبادل حرارت) مانند رادیاتورها، فن کویل ها و کویل های هواساز بعهده پمپ های سیرکولاتور می باشد.

    پمپ های سیرکولاتور آب سیستم های سرمایش و گرمایش، در ساختمان های کوچک و متوسط معمولاً دارای انواع خطی و زمینی و دور 1450 بوده و نسبت به پمپ های مشابه آبرسانی دارای توان الکتریکی کمتری می باشند. پمپ های خطی روی لوله همراه با اتصال دنده ای یا فلنجی و پمپ های زمینی نیز روی شاسی مناسب و تراز شده و روی بولت های دارای لرزه گیر لاستیکی نصب می شوند.

    ویژگی های اصلی انتخاب پمپ سیرکولاتور :

    •  قطر لوله های ورودی و خروجی از پمپ سیرکولاتور
    • اتصال دنده ای / فلنجی
    • قدرت و دور موتور پمپ
    •  برند و مدل پمپ سیرکولاتور
    • پمپ خطی یا زمینی
    • میزان هد و دبی آب در گردش مورد نیاز سیستم

    به طور کلی در هر مقطع از سیستم گرمایش با تقسیم کیلو کالری بر عدد 2500 مقدار دبی (GPM) یا حجم آب در گردش همان مقطع از سیستم گرمایش (برای محاسبه قطر لوله ها و دبی پمپ سیرکولاتور مورد نیاز) به دست می آید. (گرمایش) Kcal/2500 = BTU/10000 = GPM

    همچنین با تقسیم کیلو کالری هر مقطع از سیستم سرمایش بر عدد 1250 دبی (GPM) یا حجم آب در گردش همان مقطع از سیستم سرمایش (برای محاسبه قطر لوله ها و دبی پمپ سیرکولاتور مورد نیاز) به دست می آید. (سرمایش) Kcal / 1250 = BTU /5000 = GPM

    یکی از مهم ترین و تعیین کننده ترین عوامل در محاسبه صحیح هد یا فشار مورد نیاز پمپ سیرکولاتور، توجه به عامل جریان ثقلی و طبیعی آب درون لوله های عمودی سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان می باشد. بدین معنی که تنها وظیفه پمپ های سیرکولاتور که تنها در سیستم های بسته سرمایش و گرمایش مورد استفاده قرار می گیرند، جبران افت فشار اصطکاکی جریان آب در طول لوله ها، اتصالات، شیرآلات و کویل های سیستم سرمایش و گرمایش ساختمان می باشد. بنابراین هد مورد نیاز این پمپ ها معمولاً از هد پمپ آبرسانی همان پروژه بسیار کمتر بوده و این امر باعث کاهش موثر توان و قدرت موتور الکتروپمپ سیرکولاتور مورد نیاز پروژه می گردد.

    محل نصب پمپ سیرکولاتور :

    پمپ های سیرکولاتور به طور معمول در مسیر برگشت آب مدار سیستم های سرمایش یا گرمایش نصب می گردند. به عبارتی در سیستم های گرمایش قبل از دیگ حرارت مرکزی و در سیستم های سرمایش قبل از چیلر قرار می گیرند، به طوریکه خروجی آب پمپ های سیرکولاتور در سیستم های گرمایش وارد دیگ شده، سپس در رادیاتور ها و فن کویل ها توزیع می گردد و در سیستم های سرمایش خروجی آب پمپ سیرکولاتور به اواپراتور چیلر و سپس به فن کویل ها و کویل هواساز ها وارد می شود. 

    به منظور برگشت آبگرم مصرفی استفاده نشده در لوله کشی آبگرم ساختمان، نصب پمپ برگشت آبگرم قبل از منبع کویلی یا دو جداره روی لوله برگشت آبگرم ضروری است.
    معمولا پمپ برگشت آبگرم مصرفی به منبع دوجداره یا حتی منبع کویلی موتورخانه ساختمان از نوع پمپ خطی سایز 1 اینچ یا 1/4 1 اینچ گراندفوس (GRUNDFOS)، داب (DAB) و یا برند ویلو (WILO) در نظر گرفته می شود.

     

     



  • بوستر پمپ - پمپ تقویت...

    آشنایی با بوستر پمپ یا پمپ تقویت فشار :

    یکی از تجهیزات پر کاربرد در صنعت و مصارف خانگی می توان به بوستر پمپ اشاره کرد. کلمه ی بوستر در زبان انگلیسی به معنای تقویت کننده می باشد. برای انتقال آب از یک منبع ذخیره یا در خانه یا تاسیسات تجاری از بوستر پمپ استفاده می کنند. بوستر پمپ به افزایش حجم و فشار آب کمک می کند.

    روش کار بوستر پمپ چگونه است ؟

    بوستر پمپ فشا آب را افزایش و در بیشتر مواقع سرعت جریا را بالا می برد. این پمپ شبیه به فن کار می کند. فن با پره های خود برای افزایش حرکت، هوا را به دورد خود می چرخاند و یک پمپ تقویت کننده دارای پروانه هایی می باشد که فشار و جریان آب را به همان شکل افزایش می دهد.

    بوستر پمپ از چه اجزایی تشکیل شده است ؟

    •  دستگاه سنجش فشار یا جریان
    •  ورودی و خروجی
    •   موتور
    • پروانه ها          

    نکاتی درباره نصب  پمپ تقویت کننده :

    یک پمپ تقویت کننده درست در محلی که شما نیاز به انتقال آب دارید نصب می شود. به عنوان مثال ، در یک خانوار با فشار آب کم ، شما باید پمپ را روی خط اصلی که آب وارد خانه می شود نصب کنید. ورودی را به برق وصل نمایید و سپس خروجی به قسمت عقب به منبع لوله کشی می رود.
    در صورت خرابی پمپ ، همیشه بای پس داشته باشید . یک بای پس به شما امکان می دهد در صورت خرابی پمپ ، آن را جدا کنید و نیاز به عیب یابی دارید. می توانید پمپ را دور بزنید و هنوز آب به خانه وارد کنید.
    قبل از اتصال پمپ به خانه ، آن را آزمایش کنید. گاهی اوقات ، ممکن است نشتی به دلیل کم بودن دبی باعث چرخه پمپ شود. 

    پمپ های تقویت کننده آب با سرعت جریان یا فشار یا توسط هر دو فعال می شوند. اگر نشتی پیدا کردید ، پمپ را جدا کرده و آزمایش کنید تا مطمئن شوید مشکل پمپ نیست. سپس ، می توانید علت را پیدا کرده و نشت را برطرف کنید. در هنگام نصب به لرزش پمپ فکر کنید.

     نحوه نصب پمپ تقویت کننده می تواند نویزهای ایجاد شده را در صورت عدم مراقبت افزایش دهد. پمپ را مستقیماً روی خطوط مسی نصب نکنید زیرا ارتعاش پمپ به مس منتقل می شود و مانند هواپیمایی است که از خانه شما عبور می کند. 

    انواع بوستر پمپ :

    • پمپ های جابجایی مثبت
    •  پمپ های رفت و برگشتی
    •  پمپ تجدید پذیر
    •  پمپ سانتریفیوژ

    کاربرد بوستر پمپ می توان به موارد زیر اشاره کرد :

    •   سیستم های تصفیه آب
    •   سیستم های اتفا حریق و آتش نشانی
    •  آب رسانی کارخانه جات و مجتمع های صنعتی
    •  سیستم های آبیاری قطره ای و تحت فشار گلخانه ها و مزارع
    •  آب رسانی آب شرب مجتمع های تجاری، بیمارستان ها،مسکونی و مراکز تفریحی

    ویژگی های بوستر پمپ کدام اند ؟

    مهمترین نکته در طراحی و ساخت پروژه های تاسیساتی مانند سیستم های آبرسانی، فاضلاب و سیستم سرمایش و گرمایش و سیستم های آبیاری آنچه مهم تر از همه می باشد انتخاب یک سیستم مناسب برای تامین فشار مورد نظر می باشد. بوستر پمپ بهترین انتخاب برای این امر می باشد. این ابزار باعث حذف ضربات کله قوچی و هیدرولیکی می شود. قابلیت حمل و نصب آسان دارد. تنوع در آبدهی از پایین تا بالا. استهلاک پمپ را به شدت کاهش می دهد.